Минутката за Жената на ъгъла

beggar

Задъхвам се от истории. Преминават край мен всяка вечер, докато вървя по „Славейков“, по „Графа“, по „Солунска“. Искам да ги събера в папка „Улични истории“ и да ги разкажа с думи.Липсва ми писането. Онова, спонтанното, без задължения и нормативи. Не мога да смогна. Умът ми гори за глътка въздух. Дави се в желанието си да има повече свободно време. Мечтая за минути, часове, цели дни само за мен. Кога свободното време се превърна в лукс?

Искам да остане насаме с мислите си. Искам светът около мен да замълчи, да спре на стоп-кадър. Искам минутки тишина. Без срещи с хора, без въпроси, без мисли, без идеи, без заглавия, без време… Шшшшт, дайте ми тишина…И време ми дайте – поне за една разказана история. Бих си избрала историята за Жената, която стои на ъгъла. Винаги е там, лято и зима, за да проси. Изглежда сгушена в годините си и стара, колкото света. Но Боже, колко е гладна, колко е озверяла от живота и неговото безразличие, което я подминава всеки ден.

И аз я не я поглеждам, а упорито навеждам глава. Зная, че е там, на ъгъла, но не искам да я видя. Страх ме е от спрялото време в очите й. Там светът присъства само с една дума: „Глад“. Глад за хляб, за любов, за внимание. Глад за топлина. А докато аз свеждам поглед, към ъгъла на бедността се приближава младо момче. Дава на жената плик, от който любопитно се блещи бял хляб (когото вестникарите в „Труд“ народняшки наричат „самун“). Треперещите ръце на жената се впиват в найлоновото пликче, а момчето тихо й казва: „Има и сирене. Иди да ядеш и спри да просиш.“

Прекрасни са малките стъпки, стига да имаме смелостта да ги направим… Защото те ни напомнят, че все още има неща като доброта и състрадание. 

Аз често подминавам Жената на ъгъла – понякога е циганка, друг път старица с неизвестна възраст, жена с акордеон или момиченце с парцаливи дрехи…Но има и дни, в които се спирам. Поне за да осъзная, че светът не се върти около мен. И в него има хора, за които времето наистина е спряло. Може би завинаги.

2 responses to “Минутката за Жената на ъгъла

  1. Много тъпо, че тази тема никой не я е коментирал. На щастливите, здравите, обичаните явно не им пука от дълбочината на бездната, в която живеят тези хора. Или ги плаши. Всеки се страхува да не би някой ден да стигне дотам – самотен, изоставен, премръзнал, унизен. Някой замислял ли се е какво движи Жената от ъгъла? Какво я кара да се събужда сутрин и да заема мястото си? Защо още диша и живее? Защо не се е отказал а от живот, който носи само болка и унижения? Не говоря за самоубийство. Откаже ли се човек – съвсем скоро си тръгва. По „естествен“ път. Аз мисля, че Жената зад ъгъла е там, за да ни учи. На смирение и състрадание. Винаги съм се отнасял към най-окаяните просяци с респект, като към власт-имаща интитуция, като към уважаван университет. Университета на живота. Те са божиите хора на земята. От тях се учим, че нищо на този свят не ни принадлежи. Не трябва да забравяме дълга си към тези учители ние, на които е дадено толкова много.

  2. Силен коментар, за който ти благодаря. Този пост имаше нужда от него, наистина!Прав си за всичко.
    Както и за думите, че човек не знае какво печели, когато губи. Понякога е за добро, стига да не те е страх от промените.
    А за жената на ъгъла…Какво ли е да си там, на улицата, как ли изглежда светът, погледнат от ъгъла? Малко са хората като теб, които ще спрат и ще си зададат тези въпроси. Но е хубаво, че ви има, нали – като момчето с продуктите от моята история :)Тези дни обаче не спирам да се питам: дали у нас е възможен протест като в Гърция, след като на хората тук отдавна спряха да им правят впечатление и най-страшните неща…

Вашият коментар

